Z'n gangetje - Reisverslag uit Bologna, Italië van Romy Tolboom - WaarBenJij.nu Z'n gangetje - Reisverslag uit Bologna, Italië van Romy Tolboom - WaarBenJij.nu

Z'n gangetje

Blijf op de hoogte en volg Romy

18 Oktober 2015 | Italië, Bologna

Goede middag lieve allemaaaal!

Op dit moment lig ik op mijn bed met een ontzettende hangover. Gisteren was het uitstapje naar Firenze met de ESN, met ongeveer 60 Erasmus studenten. Eén grote chaos dus zoals je je wel voor kunt stellen. Met z'n allen gingen we de trein in om rond 14:00 aan te komen op het station van Firenze. Daar kregen we meteen - verdeeld in 3 groepen - een rondleiding door de stad. Echt wauwwww, het was me al verteld dat Firenze een super mooie stad zou zijn, en het is me niet tegen gevallen! Gelukkig zat het weer ook mee: de temperatuur schommelde een beetje tussen de 15 en de 20 graden, dus helemaal met het zonnetje erbij was het heerlijk. We hadden een erg leuke gids die ons een heel veel kon vertellen over de stad. Ja echt heel veel. Want zoals merendeel van de Italianen, kon deze gids uren doorpraten over een onderwerp waar de gemiddelde Nederlander binnen een minuut al het noodzakelijke heeft verteld. Anyway, toen de tour rond half 7 was afgelopen hadden we 2 uurtjes vrije tijd en daarna gingen we met z'n allen naar een bar om daar aperitivo te eten. Ik weet niet meer of ik het al eens over de Italiaanse aperitivo's heb gehad, maar het is in ieder geval iets wat ze hier overal doen. Je betaalt dan ongeveer 8 euro en dan krijg je een drankje en een bordje mee, en vervolgens kan je onbeperkt eten van een hapjes buffet. Je moet je dan voorstellen dat er een super grote tafel staat volgebouwd met sandwiches, pasta, bruschetta en nog meer heerlijke dingen; echt geweldig haha. Na de aperitivo was het tijd om 'in te drinken'. De meesten hadden tijdens de vrije tijd een fles drank gekocht, op aanraden van de organisatie. Haha ja typisch Erasmus dit. Dus toen zijn we met de hele groep op een plein midden in het centrum van Firenze gaan zitten, met veel drank, veel gezelligheid en muziek (de organisatie had een mega speaker meegenomen)! Vervolgens vervolgden we onze tocht naar een discotheek, wat ook echt heel gaaf was. Om 5:30 was het helaas tijd om afscheid te nemen van het mooie Firenze. Maaaar natuurlijk was het ook in de trein één groot feest. We hadden een hele wagon in beslag genomen en de speaker met Italiaanse hits en Spaanse reggaeton was weer tevoorschijn gehaald. Met 60 Erasmus studenten stonden we toen te dansen (en Limoncello te drinken) in gewoon een normale regionale trein. Echt, wat een spektakel hahaha. Ik heb mijn ogen uitgekeken en echt een super leuke trip gehad!

Voor de rest moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zo goed meer weet wat ik allemaal heb uitgespookt sinds mijn laatste update - des te meer reden om vaker iets te schrijven. Het gaat allemaal een beetje z'n gangetje: 2 keer per week naar Cesena voor de colleges, 2 keer per week naar de Italiaanse les, en hier en daar een keertje koffie drinken, samen koken of lekker stappen in het centrum van Bologna. Het enige speciale dat ik me nu even kan bedenken is dat ik morgenavond de eerste workshop heb van het koor. Ohja, ik moet nog vertellen hoe die auditie is gegaan! Nou ja zoals jullie weten was ik best wel zenuwachtig, maaar uiteindelijk viel het allemaal wel mee. Het is even uit je comfort zone, maar achteraf was het niet zo'n big deal. Een voor een werden we naar binnen geroepen bij de "maestro"; hij zat achter de piano en speelde een aantal toonladders, die ik vervolgens na moest zingen. En aan de hand daarvan werd iedereen ingedeeld in ofwel alto of soprano, en uitgenodigd om naar de workshops te komen. Die workshop is dus morgen voor het eerst. Geen idee of dit betekent dat ik nu ook echt in het koor zit, of dat ik ná die workshops nog een echte auditie moet doen om binnen te komen. Maar dat zien we dan wel weer!

Het laatste hoogtepunt dat me nu te binnen schiet is dat donderdag een vriendin uit Nijmegen langskwam. Ze ging eigenlijk op bezoek bij een andere vriendin die ook in Bologna woont, maar van donderdag op vrijdag vroeg ze of ze bij mij kon slapen. Dat kon natuurlijk! Donderdag zijn we lekker uiteten geweest (pas om 22:00!) en vrijdag hebben we een beetje sightseeing gedaan in Bologna. Eerst hebben we over de markt gelopen die bijna bij mij om de hoek is, wat het heel verleidelijk maakt om daar elke vrijdag of zaterdag even een kijkje te nemen haha. En daarna zijn we het centrum in gelopen om naar het 'Mortadella festival' te gaan! Ja ja, je leest het goed. In de straat stonden allerlei kraampjes met verschillende soorten Mortadella. Blijkbaar is dit een typisch Bolognees product; dat moesten we natuurlijk even proeven. En vervolgens hebben we de hoogte toren van Bologna beklommen, waarna we echt een suuuper mooi uitzicht over de stad hadden. Officieel had ik dit niet moeten doen, want volgens het gezegde brengt het ongeluk om de toren te beklimmen als je nog niet afgestudeerd bent. Dus, papa en mama, als ik geen tentamens haal, weten jullie waar het aan ligt (dus niet aan al die feestjes).

  • 19 Oktober 2015 - 19:26

    La Mama:

    Ja, ja, mooi is dat.....nu al excuses aan het bedenken voor het niet halen van je tentamens. (grapje, hoor ;-)
    Geniet er maar lekker van, en maak wat korte aantekeningen in je agenda, zodat je weet wat je allemaal hebt uitgespookt, zodat je dat allemaal weer in geuren en kleuren in je Blog kunt vermelden!
    Liefs, Mam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romy

Actief sinds 11 Sept. 2015
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 6223

Voorgaande reizen:

19 September 2015 - 31 Januari 2016

Mijn avontuur in Bologna

Landen bezocht: