Iets teveel van het goede - Reisverslag uit Bologna, Italië van Romy Tolboom - WaarBenJij.nu Iets teveel van het goede - Reisverslag uit Bologna, Italië van Romy Tolboom - WaarBenJij.nu

Iets teveel van het goede

Blijf op de hoogte en volg Romy

28 Oktober 2015 | Italië, Bologna

De tijd vliegt echt hier zeg; zonder dat ik het door had is er gewoon alweer meer dan een week voorbij!! Wat betekent dat het tijd is om weer een update te geven over mijn leventje in Bologna :) Afgelopen week was een vrij druk weekje als ik zo in mijn agenda terug kijk (op advies van mama, om te onthouden wat ik heb gedaan haha). Op maandag had ik 's ochtends Italiaanse les zoals elke week en 's avonds had ik weer koor. Dinsdag is het altijd 'Cesena-dag', ik heb dan 2 colleges en verlaat mijn appartement rond 9 uur en kom weer thuis rond half 8. Een lekker lang dagje dus. Tussen de middag is het een soort van gewoonte geworden om te lunchen bij een vriendin van mij die ik ken van de studie en die wel in Cesena woont (het meisje uit Litouwen; ze heet Indrè). Ze heeft een kleine flat die ze deelt met een Italiaanse jongen, die altijd kookt tussen de middag en wij kunnen dan lekker mee genieten van zijn heerlijke pasta! De woensdag ochtend heb ik ook college dus dan ben ik meestal rond een uurtje of 3 weer terug in Bologna. Deze woensdag had ik voor mezelf weer een flinke to-do list opgesteld dus dat heb ik allemaal even afgewerkt in de middag. Ik moest onder andere regelen dat ik de vergoeding voor mijn Nederlandse OV-kaart zou krijgen - deze is maarliefst €100,- per maand dus daar moest ik echt even achteraan gaan. Ook moest ik langs de Italiaanse provider 'Wind' om mijn beltegoed op te laden voor de komende maand en moest ik op zoek naar een kopieer winkel om een kopie te laten maken van mijn ID-kaart. Dat is gelukkig allemaal gelukt!! Voelt toch wel weer goed als je je to-do list kan afstrepen. Wat ook goed voelt, is dat ik zowel in de winkel van de provider als in de kopieershop ben begonnen in het Italiaans!! Nou werd het verhaal over het beltegoed me een beetje te ingewikkeld in het Italiaans dus daar moest ik uiteindelijk toch over gaan op het Engels... Maar hey, at least I tried!

Woensdagavond had ik weer koor. We hadden een mail gekregen dat we die avond €25,- konden betalen, als we met de workshops mee wilden blijven doen tot en met december. Dat leek Linda en mij wel erg leuk dus dat hebben we gedaan! Het blijkt overigens dat je pas ná december een tweede auditie kan doen om lid te worden van het echte vaste koor. Maar goed, dat is voor ons Erasmus-studenten niet zo interessant meer haha. Toch leuk om tot december 2 keer per week bezig te zijn met muziek! We hebben nu ook een boekje gekregen met een stuk of 20 Latijnse muziekstukken die we waarschijnlijk allemaal af gaan werken de komende maanden; ik ben benieuwd! Anyways, na het koor had ik afgesproken met een paar meiden die ik had leren kennen tijdens het tripje naar Firenze. We zouden eerst afspreken voor pre-drinks in Piazza Verdi en daarna doorgaan naar een Erasmus feestje. Heb ik jullie al eens verteld over Piazza Verdi? Volgens mij niet... En anders sorry als ik in herhaling val haha. Piazza Verdi is namelijk hét plein voor studenten. Er zitten een aantal barretjes omheen waar overdag veel studenten koffie komen drinken na hun colleges. 'S avonds is het plein zelf echter gevuld met studenten die daar op de grond zitten te chillen met een biertje of een wijntje. Vaak zijn er wel een aantal groepjes waar iemand een gitaar of een ander muziekinstrument mee heeft; er hangt dus een erg gezellige sfeer. In het weekend is het er wat drukker dan doordeweeks, maar er is altijd wat te doen! Woensdagavond was voor mij eigenlijk de eerste keer dat ik er echt met een groepje ben gaan indrinken (meestal zat ik toch bij iemand thuis of ergens in een bar). Het was echt gezellig; de mensen waarmee ik was kenden allemaal vrij veel andere mensen waardoor we binnen no-time met een groep van wel 20 man waren. Zowel Italianen als andere Erasmus studenten. Na de pre-drinks in Piazza Verdi hebben we de gezelligheid voortgezet in een club. Er werd echter bijna alleen maar Spaanse reggaeton gedraaid (zoals op bijna elk Erasmus feest omdat er zo ontzettend veel Spanjaarden zijn..), waar wij al vrij snel genoeg van hadden. Dus we zijn toen relatief vroeg naar huis gegaan - een uurtje of 3.

Dit was maar goed ook want de volgende dag, donderdag, had ik om 11 uur weer Italiaanse les! Na de les heb ik even lekker een dutje gedaan en toen ben ik begonnen in mijn boek voor Neuropsicologia; die Italiaans is. Ik snap het over het algemeen vrij goed, but it's just taking me a lot of time..! Ik had ongeveer 3 bladzijdes gelezen, en was bijna 1,5 uur verder (wel met een beetje afleiding van Facebook en dergelijke, maar toch). Op vrijdagavond had ik afgesproken met de 3 Turkse meisjes, die ik ook in Firenze had leren kennen, om ergens te gaan stappen. Zij stelden voor om eerst op Piazza Verdi af te spreken dus dat deden we! Ook dit keer was het erg gezellig, niet alleen met de Turkse meisjes, maar ook omdat je gewoon heel snel aanspraak hebt met andere mensen. De dag hierna, zaterdag werd ik wakker met een kleine kater. Het was echter super mooi weer, strak blauwe lucht, een heerlijk zonnetje en minstens 20 graden!! Ik vond dus dat ik lekker naar buiten moest. Ik had daarom een van de Belgische meisjes (Marjolein) een berichtje gestuurd om te vragen of ze iets wilde doen. Zij kwam toen met het idee om naar het 'Finger Food Festival' te gaan, dat zich blijkbaar net buiten de muren van Bologna bevond (15 minuutjes lopen vanaf mij). Dit was echt heel erg leuk om te zien: allemaal Foodtrucks met typisch Italiaanse lekkernijen, met op de achtergrond leuke muziek. We hebben er ongeveer 2 uurtjes rondgelopen en Porchetta en cannoli gegeten (zie foto's), jummmm!

Die avond had ik afgesproken om met 2 Belgische meiden gezellig te gaan stappen (Anouk en Marjolein) - ja, alwéér. Ik zal hier verder niet teveel over uitwijden haha; het was weer erg gezellig en we hadden het laat gemaakt! Ik had wel tot lekker laat kunnen geslapen dus ik voelde me prima toen ik opstond. 's Avonds waren de MTV EMA's op tv - waar Indrè heel erg fan van is - dus ik was uitgenodigd om het in Cesena te komen kijken; ik kon daarna wel bij haar blijven slapen. Het was echt super gezellig, net als een soort ouderwetse sleepover :) Ik voelde me echter aan het begin van de avond al niet zo lekker. Niet als in een kater(zoals jullie waarschijnlijk denken), maar meer als in dat je voelt dat je echt ziek gaat worden: alles deed me eigenlijk pijn en ik kreeg ontzettend last van mijn keel. Die nacht had ik dan ook erg slecht geslapen, waardoor ik me de volgende dag - maandag - nog slechter voelde. Ik had het koud, maar was toch steeds aan het zweten. Ik zag ook enorm op tegen de reis met de trein terug naar Bologna... Maar ik had het overleefd en ben toen lekker de hele dag in mijn bedje gebleven. De volgende dag was het weer dinsdag 'Cesena-dag', ik voelde me echter nog steeds niet goed en ook ontzettend moe ondanks de vele uren slaap. Maar ik vond het niet kunnen om die paar colleges per week te missen dus ik ben toch maar vroeg opgestaan om de trein naar Cesena te pakken. Het eerste college was echter afzien en ik moest ontzettend veel moeite doen om wakker te blijven. Daarom ben ik na dit college toch maar terug naar huis gegaan om daar weer een dutje te doen. 's Avonds voelde ik me een stuk beter, na het eten van rijst met een heleboel groenten haha. Toen ik vanmorgen opstond om naar college te gaan in Cesena was ik helaas toch nog niet helemaal de oude dus besloot ik om thuis te blijven. Het is vast een combinatie geweest van een griepje, slaaptekort en alcoholoverschot!? Iets teveel van het goede in ieder geval..!

Het is inmiddels 12:20 en ik heb weer 3 extra bladzijden uit Neuropsicologia gelezen en een heeeel lang verhaal geschreven op mijn blog haha. Hopelijk heb ik jullie niet verveeld..! Voor vandaag heb ik verder niks op de planning staan, behalve het koor om 19:00, dus hopelijk voel ik me morgen weer helemaal goed :)
Ik houd jullie op de hoogte!


xxxxxxx

  • 31 Oktober 2015 - 14:26

    Mandy:

    Jouw avonturen vervelen me nooit :) Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt <3 Beterschap!

  • 01 November 2015 - 00:28

    Natasja:

    Klinkt allemaal echt tof! Blijf vooral genieten:) Wel bijzonder dat jij een griepje krijgt, haha.

    Liefs

  • 04 November 2015 - 14:37

    Claudia:

    Ik wordt al moe als ik alles lees wat jij doet, maar ja ben ook een oude muts. Super leuk allemaal om te lezen. En ik hoorde dat het koor ook heel mooi klinkt. Liefs uit Bemmelo xxx

  • 04 November 2015 - 21:55

    Willem:

    Heerlijke verhalen romy, veel plezier met al je drankjes en uitjes en het beetje studeren tussendoor hahahaha. Xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romy

Actief sinds 11 Sept. 2015
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 6192

Voorgaande reizen:

19 September 2015 - 31 Januari 2016

Mijn avontuur in Bologna

Landen bezocht: