Veel te vertellen - Reisverslag uit Bologna, Italië van Romy Tolboom - WaarBenJij.nu Veel te vertellen - Reisverslag uit Bologna, Italië van Romy Tolboom - WaarBenJij.nu

Veel te vertellen

Blijf op de hoogte en volg Romy

18 November 2015 | Italië, Bologna

Woeeee ik heb alweer een heleboel nieuwe dingen te vertellen! Dus dit keer een wat uitgebreidere update haha. Te beginnen bij het avontuur van Indrè en mij in Venetië op zaterdag 7 november... Na een busreis van ongeveer 2 uur kwamen aan, vanaf de plek waar de bus stopte moesten we een soort trein pakken die naar het centrum van Venetië ging. Het was een ontzettend mooie dag en we waren heel excited om meteen dit mooie stadje te verkennen. Toen we de trein uitstapten zijn we dus - bij wijze van spreken - meteen naar de mooiste plekjes toe gerend om foto's te maken en te genieten van het uitzicht over het water. Venetië heeft ontzettend veel kleine schattige, typische italiaanse straatjes waar vaak de was nog buiten hangt en dergelijke. Ik vind dit soort straatjes echt de mooiste (in plaats van de grote toeristische pleinen en dergelijke), dus we gingen van het ene kleine straatje naar het andere kleine straatje. Natuurlijk niet oplettend waar ergens we waren, want we hadden toch 6 uur de tijd voordat de bus weer vertrok. We wandelden van de ene brug naar de andere brug, hebben ergens een lekker broodje gegeten, hebben een wijntje gedronken op een terras en genoten van de zon! Ongeveer 2 uur voordat we weer bij de bus aanwezig moesten zijn, begon ik me langzaam een beetje zorgen te maken hoe we in godsnaam weer terug moesten komen. Ik zei daarom al tegen Indrè, laten we nu eerst uitzoeken hoe we terug moeten komen, en als we dat weten kunnen we nog ergens een ijsje halen (Indrè is een ijs-fanaat). Oke dus we hadden bedacht om ergens te gaan vragen welke kant we op moesten lopen. Maar omdat we vanuit de trein meteen de stad in waren gerend, hadden we natuurlijk niet gelet op een naam of iets dergelijks. Indrè had helemaal geen idee, maar ik dacht me vaag te kunnen herinneren dat het iets was met "piazza Roma" waar we uit de trein waren gestapt. Dus ik met mijn beste Italiaans aan een voorbijganger gevraagd of hij ons kon vertellen waar dit was. De beste man vertelde ons dat we het plein moesten oversteken, dan naar links te gaan, een brug over te steken en het dan nogmaals te vragen. Het zou ongeveer een uur lopen zijn. OKE nou, op zo'n moment krijg ik dus stress. Ik kan er totaal niet tegen als ik niet weet waar ik ben en geen idee heb waar ik heen moet, laat staan wanneer onze bus naar huis vertrekt binnen inmiddels anderhalf uur... We liepen toen dus in de ons getoonde richting en vroegen na de brug weer aan een voorbijganger hoe we bij "Piazza le Roma" moesten komen. Deze mevrouw zei toen ook dat we een keer links en een keer rechts moesten en vervolgens alleen maar rechtdoor moesten lopen. Dat deden we. Na een kwartier lopen hebben we het weer ergens gevraagd. Deze man zei echter dat we de verkeerde kant opliepen en wees ons de "goede" weg, wat dus precies de andere kant was dan wat de vorige vrouw zei. NOG MEER STRESS. In venetië hebben ze gelukkig ook openbaar vervoer: de waterbus. Deze bleek binnen 10 minuten naar Piazza le Roma te varen - het kostte echter wel €7,50. Maar bij mij was de stress hoog genoeg om dit gewoon te betalen, want ik was er zeker van dat we te voet nooooit op tijd zouden komen. Indrè voelde de druk iets minder volgens mij, maar ik heb haar uiteindelijk toch over kunnen halen om de waterbus te pakken. Vanaf toen daalde de stress gelukkig bij mij haha. En een half uur voordat onze bus zou vertrekken konden we de trein pakken vanaf Piazza le Roma, en we waren uiteindelijk netjes op tijd bij de bus. Fieeeuuwww haha. Ondanks dat de laatste 2 uur ontzettend gestrest waren, heb ik een super leuke dag gehad en heel veel mooie plekjes van Venetië kunnen zien!! (Zie foto's)

De week die volgde heb ik niet zo veel bijzondere dingen beleefd, naast de wekelijkse Italiaanse les, het koor en de colleges in Cesena - dus hier zal ik verder kort over zijn! Maandagavond ben ik met Anouk naar een Italiaanse film geweest; Benvenuti al Sud, over de vooroordelen over het zuiden die de Noord-Italianen hebben - erg leuk! Op dinsdagavond ben ik gezellig wezen stappen met Anouk en Marjolein. Woensdag had ik een super leuke en spontane dag met Linda: we wilden eigenlijk langs de dokter om een sportkaart aan te kunnen vragen maar deze bleek niet open te zijn. Toen zijn we dus maar even de stad in gelopen, en uiteindelijk hebben we tot 20:00 geshopt, daarna lekker ergens aperitivo gegeten en nog tot 24:00 gekletst over van alles en nog wat haha. Ook was er die dag een "Cioccoshow" in het centrum van Bologna (zie foto's). Dit hield in dat het grootste plein van Bologna vol stond met kraampjes waarin ze alle soorten chocola verkochten die je je maar kan bedenken. Linda en ik zijn hier natuurlijk even overheen gelopen en mochten overal stukjes chocola proeven :D

Dat weekend stond de trip naar Roma gepland met de ESN, waar ik samen met Indrè naar toe ging. Op vrijdagochtend om 6:00 moesten we aanwezig zijn bij het busstation - dat betekent dus om 5:00 opstaan. Om 5:50, netjes op tijd, kwamen we aan en het bleek dat wij maar liefst de 3e en de 4e persoon waren (van de in totaal ongeveer 100 Erasmus studenten die mee zouden gaan). ESN organisatie was nog nergens te bekennen. Ik denk dat we uiteindelijk pas rond een uur of 7 zijn vertrokken met de bus..! Nou dit was wel een beetje hoe het hele weekend omschreven kon worden want iedereen was altijd overal minstens een kwartier tot een half uur te laat haha (typisch). Maargoed, toen we aankwamen vrijdag werden we ingedeeld in kamers in het hotel. Ik zat samen met Indrè op een 4 persoonskamer samen met een Frans en een Belgisch (franstalig) meisje. Het eind van de middag kregen we een rondleiding van ongeveer 2 uur door de stad; we hebben onder andere het Colloseum gezien, Il Vittoriano (het grote witte gebouw op Piazza Venezia), het Pantheon en de Trevifontein. Hierna hadden we 'cena libera', ik ben toen samen met Indrè en onze 2 kamergenootjes ergens gaan uiteten. Die avond was er een groot feest ergens in het centrum met nog veel meer andere Erasmus studenten overal uit Italië. In totaal waren het ongeveer 2000 studenten..! De eerste trein de we terug konden pakken, vertrok om 5:30 dus de volgende dag hebben we tot 2 uur geslapen haha. Toen gingen we met de hele groep richting Vaticaan stad. Eenmaal daar werden we vrij gelaten en konden we doen waar we zin in hadden, zolang we maar om 20:00 (interpreteer als 20:30) terug waren bij het hotel. Ondertussen hadden we - naast het Franse en het Belgische meisje - nog een meisje uit Bulgarije en een meisje uit Zuid-Afrika leren kennen. Met zijn zessen hebben we toen een rondje gelopen bij het Vaticaan en hebben de San Pietro basiliek van binnen bekeken. Echt praaaachtig (zie foto's)!! Die avond gingen we met de hele groep Erasmus studenten ergens eten. Ik zat met de 5 meiden aan een tafel waarmee we die middag ook op hadden getrokken; super gezellig! Als eerste gang kregen we brood met porchetta, ham, salami en kaas. Als tweede gang pasta carbonara. Daarnaast konden we onbeperkt wijn drinken, wat natuurlijk ook niet verkeerd was..! Nadat we heerlijk hadden gegeten en gedronken gingen we met z'n allen met de bus naar een grote binnenplaats om daar weer een soort 'pre-drinks' te doen - iedereen had weer zijn eigen drank meegenomen haha. Daarna was er een feest in een club met weer in totaal meer dan 2000 Erasmus studenten. Deze avond konden we gelukkig iets eerder naar huis (rond 4 uur lag ik denk ik in mijn bed). De volgende - en laatste - dag zouden we om 11:00 afspreken om met z'n allen het Colloseum van binnen te bezoeken en daarna het Forum Romanum te bekijken. Ook dit was weer super mooi om te zien (foto's)!! Ondanks dat we natuurlijk allemaal ontzettend moe waren, hebben we echt genoten van de laatste dag. Rond 4 uur konden we de bus weer in om te vertrekken naar Bologna en rond 10 uur was ik weer lekker thuis en kon ik meteen mijn eigen bedje in duiken!! Het was (ondanks het vele wachten op anderen) een geslaagd weekend waarin we veel hebben bekeken, hebben gefeest en waarin ik ook weer nieuwe vrienden heb gemaakt! :)

Wat als laatste nog leuk is om te vertellen, is dat ik samen met Linda op dinsdag naar een 'Degustazione in Torre medievale' ben geweest. We beklommen toen met een groepje van ongeveer 25 man een oude toren midden in het centrum van Bologna. Eenmaal bovenop had je een super mooi uitzicht over de stad en kregen we wat lekkere hapjes en wijn (zie foto's)!
Goed, dat was het wel weer in grote lijnen haha. Over een half uurtje heb ik weer koor dus ik ga maar eens afsluiten!
Tot snel allemaaaal

xxxxxxxxxxx


  • 18 November 2015 - 18:03

    La Mama:

    Leuk allemaal!!!!
    p.s. ik zie alleen maar chocolade foto's.... nog geen foto's van Venetië, Rome... :-(

  • 20 November 2015 - 17:03

    Jacqueline:

    Hey Romy,

    Ik begin zo langzamerhand jaloers te worden op je avontuur. Het komt mij over als een lange vakantie vol met lekker eten/drinken, steden bezoeken en feesten. Fijn, dat je geniet. Ga door met het opschrijven van je verhalen. Ik vind het leuk om ze te lezen. dikke kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romy

Actief sinds 11 Sept. 2015
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 6219

Voorgaande reizen:

19 September 2015 - 31 Januari 2016

Mijn avontuur in Bologna

Landen bezocht: