Last but not least - Reisverslag uit Bologna, Italië van Romy Tolboom - WaarBenJij.nu Last but not least - Reisverslag uit Bologna, Italië van Romy Tolboom - WaarBenJij.nu

Last but not least

Blijf op de hoogte en volg Romy

05 Februari 2016 | Italië, Bologna

Hallo lieve allemaal,

Ik gok dat dit het allerlaatste verslag gaat zijn van mijn avontuur, dus ik wil het toch nog even met een wat langer verhaaltje afsluiten. Gisteren heb ik mijn laatste tentamen gemaakt en heb ik me daarna meteen officieel uitgeschreven bij de universiteit hier. Dat was dus ook meteen mijn laatste keer in Cesena! Wat op zich niet zo erg is want daar viel toch nooit iets te beleven. Maar toch is het een raar idee - al met al heb ik daar toch wat uurtjes van mijn Erasmus doorgebracht! De 2 à 3 vrienden die ik had in Cesena waren al terug naar huis, dus ik heb helaas wel in m'n eentje afscheid moeten nemen van het geliefde Cesena. (Wat overigens ook inhield dat ik in mijn eentje in een restaurant ben gaan zitten om de uren tussen mijn tentamen en het kunnen uitschrijven bij de universiteit te overbruggen.) Ja, het einde van mijn Erasmus komt zo toch wel eng dichtbij...

Afgelopen woensdag heb ik ook mijn laatste uitstapje gemaakt. Samen met Anouk ben ik een dagje naar Siena gegaan, omdat ik daar nog heel graag naartoe wilde voordat ik ging. Het was een erg gezellige dag waarin we alle highlights van Siena hebben gezien, en daarnaast nog een tussenstopje in Firenze hebben kunnen maken om daar van een aperitivo te genieten! Het was ook echt een goede keus om naar Siena te gaan; naar mijn idee is het algemene straatbeeld van dit stadje precies waar de meeste mensen aan denken bij het woord 'Italië'. Gezellige kleine straatjes met oude lichtgekleurde huizen, groene luiken en een waslijn van het ene raam naar het andere (zie foto's).

Maargoed, nu ik zelfs geen tentamens meer heb om voor te leren, geen enkele andere verplichting meer heb hier in Bologna, en bijna al mijn vrienden al weg zijn óf nog wel moeten leren voor tentamens... verveel ik me toch wel een beetje haha. Het scheelt dat het maar 3 dagen zijn die ik moet overbruggen totdat mijn familie komt! Vandaag is het weer een super mooie dag (tegen de 15 graden en volop zon - gisteren ben ik al zelfs een beetje verbrand!), dus ik ga zo lekker een lunch maken voor mezelf en met een Italiaans boek in een park zitten. Verder heb ik afgesproken om met Anouk rond 4 uur ergens een caffè te drinken, en zie ik vanavond nog een andere vriend. Eigenlijk toch ook wel fijn om mijn laatste daagjes zo rustig en op mijn gemak door te brengen. En ik kijk ernaar uit om Bologna met mijn familie te kunnen delen!

Daarnaast praat ik nu veel meer in het Italiaans omdat ik veel tijd thuis doorbreng met mijn huisgenoten. Het is heel leuk om te merken dat ik wel echt ontzettend veel vooruit ben gegaan sinds dat ik hier aankwam! Waar ik in het begin helemaal trots was als ik in een winkel in het Italiaans was begonnen, is dat nu eigenlijk heel normaal. Ik heb zelfs mijn laatste tentamen over neuropsychologie in het Italiaans geschreven. Natuurlijk niet foutloos en nog lang niet vloeiend, maar ik kan me prima redden. Naast de Italiaanse taal heeft mijn Erasmus me nog zo ontzettend veel andere dingen geleerd. Het is echt een essentiële ervaring geweest voor mijn persoonlijke ontwikkeling, merk ik nu al. Zoals ik al eerder eens heb gezegd, je komt jezelf op zoveel gebieden tegen, waardoor je veel leert over jezelf en je je steeds meer vormt als persoon. Naast het leren van mezelf, heb ik ook veel geleerd van anderen. Ik heb veel geleerd van de nieuwe vrienden die ik hier heb gemaakt, maar daarnaast heb ik super interessante gesprekken gevoerd met mensen uit Amerika, Frankrijk, Spanje, Iran, Israel, Brazilië, en ga zo maar door. Iedereen heeft een andere kijk op dingen, een andere instelling of een andere mening. En dit zorgt ervoor dat je je eigen kijk op dingen heel erg verbreed - wat naar mijn mening echt iets goeds is!

Kortom, het is een ervaring die me voor de rest van mijn leven bij zal blijven en waar ik eeuwig dankbaar voor ben. En wat ik trouwens ook nooit had kunnen doen zonder de hulp van mijn lieve ouders; naast wat financiële steun, zijn ze me toch wel helemaal komen brengen (en binnenkort weer ophalen) met de auto, hebben ze me geholpen met het vinden van een kamer en al het geregel eromheen, en kon ik altijd bij ze terecht als ik weer eens wat te klagen had over het Italiaanse systeem of hulp nodig had met het Italiaans haha. Bedankt voor alles!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romy

Actief sinds 11 Sept. 2015
Verslag gelezen: 1431
Totaal aantal bezoekers 6232

Voorgaande reizen:

19 September 2015 - 31 Januari 2016

Mijn avontuur in Bologna

Landen bezocht: