Time flies - Reisverslag uit Bologna, Italië van Romy Tolboom - WaarBenJij.nu Time flies - Reisverslag uit Bologna, Italië van Romy Tolboom - WaarBenJij.nu

Time flies

Blijf op de hoogte en volg Romy

07 December 2015 | Italië, Bologna

Buongiorno tutti! Het werd wel weer eens tijd voor een korte update. Omdat er 3 weken voorbij zijn gegaan sinds de laatste keer dat ik iets heb geschreven, zal ik weer alleen kort een paar hoogtepuntjes vertellen :)

Op vrijdag 27 november hebben we afgesproken met ons meidengroepje van de trip naar Rome om met z'n allen ergens aperitivo te gaan eten. Indre had een vriendin over de vloer uit Litouwen dus die had ze ook meegenomen. Het eten was super gezellig - voor 15 euro konden we onbeperkt eten en wijn drinken!! Na het eten heb ik met Indre en haar vriendin nog ergens anders een drankje gedaan. We hadden die avond besloten om de volgende dag, zaterdag, met z'n drieën San Marino (wat de kleinste republiek ter wereld is!) te bezoeken. Daarvoor moesten we vanaf Bologna met de trein naar Rimini en dan vanaf Rimini een bus nemen naar San Marino. De hele trip duurde ongeveer 3 uur en we hebben uiteindelijk maar ongeveer 4 uurtjes in San Marino doorgebracht. Maar het was het meer dan waard! Het is een ontzettend mooi "land", en het stadje zelf is erg gezellig. Overal was al volop kerstsfeer: er was een kerstmarkt en op elke hoek verkochten ze wel glühwein. Helaas betekende het ook dat het flink koud was, dus eerlijk gezegd was ik ook wel blij om na 4 uurtjes koukleumen weer terug de warme bus in te stappen!
Die zondag werd ik spontaan uitgenodigd door een meisje van mijn Italiaanse klas, om mee te gaan koffie te drinken ter ere van haar verjaardag. Samen met nog 4 andere vrienden van haar. Ik moest eigenlijk leren, aangezien ik de maandag mijn tentamen had, maar ik vond dat ik wel een koffie pauze had verdiend haha. Ook dit was weer gezellig, we waren met allemaal verschillende nationaliteiten dus dat zijn altijd interessante gesprekken!

Maargoed, TENTAMEN. Op maandag om 8:30 zou het tentamen beginnen, het zouden 20 multiple choice vragen zijn waar je 30 minuten de tijd voor hebt. Ik kon een trein pakken die om 8:10 aan zou komen, of eentje die om 8:40 aan zou komen. Nou, dan neem je natuurlijk die van 8:10 - immers beter te vroeg dan te laat voor een tentamen! Ergens had ik al wel verwacht dat het niet stipt 8:30 zou beginnen, maar toch wou ik het zekere voor het onzekere nemen en was dus om 6:00 uur opgestaan. Nog maar half wakker zat ik samen met Indre en een aantal andere studenten rond 8:25 in de tentamenzaal. Om 8:40 kwam de docent eindelijk een keer binnen. Om 8:45 zei de beste man plotseling dat het tentamen in 2 delen zou zijn: eerst mochten de studenten met achternamen A t/m L en daarna de rest. Dit betekende dat Indre en ik dus weer naar buiten konden om te wachten totdat de eerste groep klaar was met het tentamen. GOED GEREGELD ZEG. Ik kon er niet bij dat dit niet even van te voren gemeld werd... Om 9;00 begon de eerste groep pas aan het tentamen en vanaf 9:30 kon ik dus pas naar binnen. Voordat iedereen van groep 1 naar buiten was en iedereen van groep 2 binnen was en de papieren werden uitgedeeld, was het bijna 10:00. Al met al was het dus prima geweest als ik om 10 uur een keer binnen was komen lopen - VOOR NIKS OM 6 UUR OPGESTAAN. Ja zoals jullie vast kunnen begrijpen was ik echt even flink chagrijnig op die stomme Italianen met hun laksheid af en toe pfffff.
Anyways, ondanks dat ik niet erg goed had geleerd, viel het tentamen enorm mee. Ik hoop dus dat ik 'm heb gehaald!

Gelukkig had ik een super leuk weekend voor de boeg. Op vrijdagochtend om 8:00 vertrok ik namelijk met Anouk, Marjolein en Charlotte richting Napels!! We hadden op de heenweg een plaats geboekt in een "snelle trein", deze deed er iets langer dan 3 uur over. Al met al kwamen we rond 13:00 aan in ons hostel waar we meteen onze kamer toegewezen kregen. Vervolgens zijn we eigenlijk meteen op pad te gaan om het 'centro storico' van de stad te gaan verkennen. Vanaf de eerste minuut werden we al geconfronteerd met de ongelofelijk chaos in het verkeer. Er is nul overzicht; auto's halen elkaar van alle kanten in, slaan plotseling af, negeren stoplichten, en overal zoefen toeterende scooters tussendoor. En dan moet je je er nog als voetganger doorheen proberen te slaan haha. Maar binnen 15 minuten waren we vanaf ons hostel al in één van de hoofdstraten. In deze straat zie je meteen al ontzettend veel dingen en weet je eigenlijk niet meer waar je moet kijken. Als je er doorheen loopt zie je links en rechts de typische Napoletaanse smalle straatjes, waar de was overal buiten hangt. Ook staan er hier en daar kleine kerstmarktjes die compleet volgebouwd en volgehangen zijn met allerlei kerst prut (zie foto's). Van de ene kant van de straat staan een aantal Napoletaanse mannen te schreeuwen naar hun vrienden aan de overkant van de straat - in een taal die Italiaans zou moeten zijn, maar waar je echt niks van begrijpt..! Ook staat er bijna om de 50m een kerk, dus deze hebben we ook allemaal bezocht + nog een klein museum dat hoorde bij een van de kerken. De eerste middag was zo snel om. Om 19:30 kwamen we aan bij een restaurant dat ons was aangeraden door het meisje in het hostel. We konden hier voor €15,- een 3-gangen menu eten, met onbeperkt wijn en water. Wauw! Het was ook nog eens ontzettend lekker! Na het eten hebben we in een ander zijstraatje Aperol Spritz gedronken voor €1,- en rond 2:00 lagen we uiteindelijk lekker in ons bedje.

De volgende dag stond de wekker om 9:00. Het plan was om die dag de zeekant van de stad te bekijken en later op de middag naar een uitkijkpunt midden in het centro storico te gaan. Dit bleek een ontzettend goed plan te zijn want het weer was echt super die dag!! Strak blauwe lucht, en op bepaalde plekken voelde het echt aan als 20 graden - heeeerlijk. Natuurlijk super om dan lekker langs de zee te lopen, en hier en daar een burcht en een kasteel te bekijken die we onderweg tegen kwamen. Rond 16:00 gingen we richting het uitkijkpunt, daarvoor moesten we een soort kabelbaan pakken die als het ware door de berg heen liep om ons naar het hoogste punt te brengen. Rond 16:30 waren we helemaal boven (overigens ook in een soort kasteel), precies op het moment dat de zon aan het zakken was. We hadden hier een van de mooiste uitzichten die ik ooit heb gezien (zie foto's)!! Later op de avond zijn we in een van de beste pizzeria's van Napels gaan eten. Dit was niet overdreven want ik heb hier letterlijk de beste pizza OOIT gegeten! Na het eten hebben we gezellig een wijntje gedronken op een terrasje. We waren die dag wat eerder thuis dan de vrijdag omdat we allemaal erg moe waren van de lange dag. Zondag, onze laatste dag, hadden we het plan om een museum te bezoeken. Marjolein wilde heel graag naar Museo Capodimonte en ons leek dit allemaal ook wel erg mooi. Dit museum was weer aan een andere kant van de stad, en iets verder, dus moesten we de bus pakken. Het was een prachtig museum en omdat het zondag was, was het ook nog eens gratis! Na hier bijna 3 uur rond te hebben gelopen hebben de bus terug gepakt naar het centro storico en hebben hier nog wat rond gelopen. Onze bus terug (Flixbus) zou om 23:30 vertrekken. Hiervoor moesten we nog langs het hostel om onze spullen te pakken en vanaf daar zou het ongeveer een half uur lopen zijn. We hadden dus nog tijd zat om een laatste heeeeerlijke pizza te eten en daarna zelfs nog even een leuk terrasje op te zoeken.
Van 23:30 tot 6:30 zaten we in de bus richting Bologna. Niet de meest ideale plek om de nacht door te brengen maar er zaten gelukkig niet zoveel mensen in de bus, waardoor we allemaal 2 stoelen konden gebruiken om comfortabel te zitten.
Al met al heb ik echt een super leuk weekend gehad! We hebben ontzettend veel dingen gezien, heerlijk gegeten, en mega veel gelachen met z'n viertjes.

Op dit moment is het dus maandag en begint het 'gewone leven' weer. Al mijn lessen van de universiteit zijn echter al afgelopen dus ik heb in principe niet zoveel te doen de komende 2 weken, haha... Jaaaaa over 2 weken is het al zover, dan kom ik weekje terug naar huis! Tot die tijd kan ik mijn Italiaans bijspijkeren, vast leren voor de tentamens in januari, oefenen voor het concert dat we gaan geven met het koor (op 17 december), en natuurlijk gewoon veel afspreken met mijn vriendin hier. Nu het nog kan... Erasmus vliegt voorbij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romy

Actief sinds 11 Sept. 2015
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 6235

Voorgaande reizen:

19 September 2015 - 31 Januari 2016

Mijn avontuur in Bologna

Landen bezocht: